Lipa – drevo življenja slovenskih domorodcev
Lipa se kot drevo življenja pojavlja v srednji Evropi zlasti na območju severnega Jadrana, Alp, Tater in zgornjega Podonavja, z eno besedo, povsod tam, kjer so še pred Rimljani bivali Sloveni, Slovenci, Veneti ali Vendi oziroma Vindi.
Sloveni ali Slovenci smo nedvomno domorodno ljudstvo s prastarim jezikom in starožitno omiko, v katere duhovni simboliki izstopa lipa kot mistično drevo življenja, drevo zdravja, sodno drevo, drevo zmage, drevo rodovitnosti in kot družabno ali plesno drevo
V Evropi rastejo tri vrste lipe. V južnejših evropskih predelih uspeva srebrna lipa (tilia argentea), v srednji Evropi in torej tudi na Slovenskem pa prevladujeta drugi dve vrsti lipe. Črna lipa ali tilia parvifolia ima nekoliko temnejše deblo in listje, pa tudi manjše, a gostejše cvetove. Pogosto jo imenujemo kar lipovec. Druga je bela lipa ali tilia grandifolia oziroma prava lipa, ki je svetlejša in ima večje, široke liste ter redkejše cvetove, prav tako pa cveti kak teden ali dva pozneje za lipovcem. Lipa na sploh doseže izredno častitljivo starost, kar pomeni tudi do 1.200 let, in v tem
pogledu prekaša celo hrast, ki velja za nemško pa tudi poljsko drevo življenja. Izmed mnogih drevesnih vrst v srednji Evropi ni razen lipe nobenega drevesa, ki bi bilo tako zdravilno, cvetoče, dišeče, hkrati pa še tako staro in mogočno, saj razteza svoje veje in vrh daleč v nebo. Nič čudnega torej, da je prav lipa drevo življenja domorodcev srednje Evrope – Slovencev.
Stara domorodna ljudstva so pred uveljavitvijo krščanstva verovala v razna božanstva, ki so jim bili posvečeni sveti gaji, logi in posamezne drevesne vrste, ki so v njih rasle. Takratni domorodci so živeli tesno povezani z naravo in so verjeli, da se v skrivnostnem in mogočnem šumenju drevesa oglaša duša gozda, pa tudi, da se je z drevesi mogoče pogovarjati. Redki posamezniki počno to še danes. Gozdovi in drevesa so predstavljala domovanje raznoraznih bajeslovnih bitij, kot so vile, palčki, škrati, rojenice, sojenice, besi, demoni, divji možje in divje žene. Ostanki starodavnega verovanja slovenskih domorodcev so se nam ohranili v raznih pravljicah, bajkah in običajih ter v navadah podeželskega prebivalstva.
Skromni viri o starem verovanju pri Slovencih pred sprejemom krščanstva kažejo na indoevropske korenine. Naši predniki so verovali tudi v drevesa in v vodne izvire, njihova staroverska domorodna svetišča pa so bili sveti gaji in logi. Vire o enem takšnih slovenskih naravnih svetišč imamo za Lurnsko polje na zahodnem Koroškem, kjer sta se v dveh različnih časovnih obdobjih odvili za Slovence pomembni bitki. Prva bitka na Lurnskem polju je potekala leta 772 med Slovenci staroverci ter
bavarskimi pokristjanjevalci in njihovimi zavezniki pokristjanjenimi Slovenci. Prav posebno vlogo pri tem imajo lipe, ki so obdajale tamkajšnje staroslovensko domorodno svetišče. Druga bitka na Lurnskem polju se je odvijala sedemsto let kasneje, ko so se Habsburžani bojevali z Goriškimi grofi za dediščino Celjskih knezov. Po tej bitki je bil v bližnji Požarnici sklenjen mir, po katerem so Habsburžani dokončno prevzeli nadzor nad slovenskimi zgodovinskimi deželami.
Lipa je bila sveto slovensko drevo že davno pred krščanstvom, to svoje mesto pa je ohranila tudi med njim. S svojo mogočnostjo kaže z zemlje na nebo in s svojo starostjo spominja na čas, kar torej pomeni na večnost. Pod marsikatero lipo so stali vodnjak, kamnita miza ali pa sedeži za vaške starešine oziroma slovensko dvanajstijo. Lipa ima zato pomembno mesto v slovenski ljudski pesmi, pa tudi med slovenskimi miti in legendami.
Pod lipo so se stoletja dolgo shajali tako vaški zbori kot tudi gorski zbori. Od nekdaj je bila središče vaškega družabnega življenja. Pod njo se je pravica že v davnih predkrščanskih časih delila v imenu nadnaravnega, starobožjega. Po prevzemu krščanstva so se stare navade prilagodile novi veri in se nekoliko spremenjene nadaljevale naprej. Pri razsojanju in odločanju o skupnih zadevah so županu pod lipo stali ob strani člani dvanajstije, ali vaški starešine, kot je določala prastara slovenska domorodna navada, v virih imenovana tudi »consuetudo Sclavorum«, po naše – slovenska navada. Zbori in pravde pod lipo so bili sestavni del stare državne pravde slovenske Karantanije, ki ga tudi sami zgodovinski viri
nazivajo »institutio Sclavenica« oziroma Slovenska pravda. Imeli so izrazit značaj slovenske ljudske pravde. Še v srednjem veku ni bilo po slovenskih krajih nobene cerkve, nobenega gradu, vasi, trga in mesta brez lipe, kar povsem ustreza dejstvu, da je lipa Slovencem sveto drevo. Vseskozi je bila deležna visokega spoštovanja vseh narodnih slojev, ne le pri kmetstvu, temveč tudi pri plemstvu in meščanstvu.
Znameniti zbori pod lipo so se med Slovenci najdlje ohranili v Beneški Sloveniji, ki je več stoletij sodila pod Beneško republiko. Kot poročajo zgodovinski viri, je Beneška Slovenija imela svojo popolno samoupravo in je bila neke vrste državica v državi. Z odlokom beneškega Senata z dne 2. malega travna 1788 se naravnost imenuje Beneška Slovenija: »come una nazione diversa e separata dal Friuli si governava da se« — Slovenija si je kot drugačen in od Furlanije ločen narod vladala sama.
Zbor hišnih gospodarjev pri Beneških Slovencih so imenovali “sosednja”, enako tudi na sosednjem Tolminskem. Vse beneškoslovenske sosednje so bile združene v dve sodolini – veliki županiji, ki sta jima predsedovala velika župana. Velika županija je zborovala pod lipo, pod katero je stala kamnita miza s sedeži, zato se je imenovala tudi “banka”.
21 sosedenj sodoline gornje Nadiže je tvorilo Landarsko banko, ki je zborovala pod lipo v Bjačah in v Tarčentu, 15 sosedenj sodoline Št. Lenarta pa je tvorilo Mjersko banko, ki je zborovala pod lipo v Dolenji Mjersi. Skupna veča ali zborovanje obeh bank je potekala pod stoletnimi lipami pri Svetem Kvirinu ob Nadiži, kjer se stekata obe sodolini. Najstarejši ohranjen zapisnik o sosednji je iz leta 1401 in se nanaša na pravdo pod lipo v Landarju.
Lipa je obenem tudi simbolično drevo ljudskega veselja. Vrhunec družabnosti predstavlja ples pod lipo. Ob veselem razpoloženju vaške srenje je lipa torej veljala tudi za plesno drevo. Nekoč je imel ples pod lipo celo obredni značaj. Najlepše je ohranjen starodavni običaj na Koroškem, kjer ga imenujejo “rej pod lipo” ali tudi “visoki rej”. To je izredno stara oblika plesa, ki je nekoč pravzaprav pomenil obred uvajanja mladih v družbo odraslih. K reju pod liposodi še en stari slovenski običaj, “štehvanje”.
Lipa oziroma natančneje lipovi listi v srednjeveških grbih simbolizirajo božji značaj oblasti. Posebej

značilni so lipovi listi v dragotinah grbov velikašev in rodbin s področja starodavne Slovenije in njenega dela – Karantanije ali Karantanske Slovenije. Slovenski klobuk z lipovimi listi, ki visijo
značilni so lipovi listi v dragotinah grbov velikašev in rodbin s področja starodavne Slovenije in njenega dela – Karantanije ali Karantanske Slovenije. Slovenski klobuk z lipovimi listi, ki visijo s krajcev, najdemo na pečatu Henrika Goriško-Tirolskega (1303), sina koroškega vojvoda, klobuk okrašen z lipovimi listi, pa ima v dragotini svojega grba tudi maršal Koroške še leta 1317. Perjanica z lipovimi listi se prav tako nahaja v dragotini grba štajerskega maršala Hartnida iz leta 1278. Od leta 1363 so v grbu vojvodine Koroške bizonovi rogovi ter lipovi listi na palicah, ki poganjajo vodoravno z rogov. Na desni strani so lipovi listi črni, na levi pa so rdeči. Lipovi listi so bili kasneje v obdobju Socialistične Republike Slovenije, sestavni del grba SRS. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja je bil lipov list osrednje znamenje prebuditvene akcije “Slovenija, moja dežela” in slovenske pomladi nasploh.
Pomembno vlogo v ljudskem življenju so imele tudi lipove veje. V slovenskih deželah na Štajerskem, Krajnskem in Koroškem so nekdaj zatikali lipove vejice na okna svojih hiš, da bi nanje sedel Sveti duh. Obenem so na ta način od hišnega praga odganjali coprnice in tudi, da ne bi mogle priti k živini kače in druga golazen. Tudi to početje izvira iz predkrščanskega praznovanja pomladne rasti. V krščanstvu so se značilnosti tega starega praznovanja prenesle na “binkošti”. Po naši deželi so z lipovimi vejami pomagali tudi oboleli živini. Zanjo je veljalo, da je bila namreč uročena, in s tepežem z lipovo vejo so pravzaprav tepli tisto čarovnico, ki je živino uročila.
Lipa je nekdaj pomagala tudi dekletom, da so našle ženina. Po ljudskem izročilu je moralo dekle, ki se je želelo omožiti, na božični večer oditi iz hiše do najbližje lipe. Moralo jo je objeti in jo prositi, naj ji ga pomaga najti. Nato je odlomilo vejico te lipe, jo odneslo domov, zažgalo in njen pepel shranilo. Ob Svetih Treh kraljih je moralo ta pepel stresti v kozarec vode in napitek popiti, kar ji je zanesljivo prineslo ženina.
V srednjem veku je lipa predstavljala tudi zdravje in življenje. Te njene lastnosti je že v 14. stoletju omenjal Konrad von Megenberg, številne zdravilne lastnosti lipe pa je v svoji Zeliščni knjigi (Kreutterbuch) leta 1572 opisal Hieronymus Bock. Med ljudmi sta kot vir dobrega zdravja najbolj znana lipov med in lipov čaj. Znano je, da lipovo cvetje izredno diši. Zaradi tega vonja ga imajo rade tudi čebele.
Iz lipovega cvetja čebelarji običajno pridelajo zelo kakovosten in zdrav med. Podobno velja za lipov čaj, ki je narejen prav tako iz lipovega cvetja, prav tako pa je lipovo cvetje sestavni del raznih zdravilnih čajnih mešanic. Čaj iz lipovih cvetov blaži krče in pospešuje potenje ter tako učinkovito znižuje povišano telesno temperaturo. Pijemo ga pri prehladu, pri težavah z ledvicami in pljuči. Zavretek iz lipovih listov povrne lasem lesk.
Razen lipovega cvetja in listja je zdravilno tudi lipovo lubje ter lipovo oglje. Lubje v obliki prahu ali čaja učinkovito pospešuje izločanje žolča, uporabljajo pa ga tudi pri boleznih jeter. Lipovo oglje se uporablja z vodo pri akutnih zastrupitvah, pri bruhanju, zaprtju, proti driski in pri želodčnih ter črevesnih težavah, vendar pa je treba po uporabi takoj odstraniti oglje iz črevesja z blagimi odvajali. Lipovo oglje je tudi učinkovito zdravilo za odprte, gnojne rane, saj z vezavo strupov olajša njihovo normalno celjenje. Tudi v primeru takšne uporabe lipovega oglja je pomembno, da ga z rane odstranimo s pravočasnim izpiranjem.
Lipa je tudi nasploh vsestransko uporabno drevo.
Lipov les je mehak, prožen in cepljiv, zato ga je moč dobro obdelovati in rezljati. V davnini so iz lipovega lesa izdelovali podobe malikov. Od tod tudi starodavni rek: “Stoji ko lipov bog”. Kot nekoč, ga uporabljajo tudi danes v mizarstvu, rezbarstvu in kolarstvu, zaradi svojih lastnosti je namreč primeren za izdelovanje raznih modelov, igrač, glasbil (orgle), svinčnikov, vžigalic in drugih izdelkov suhe robe. Posebej značilni so loparji za peko kruha v krušnih pečeh, ki so vselej iz lipovega lesa. Nekdaj so znali izkoristiti tudi mlado lipovo lubje oz. ličje.
Uporabljali so ga v vrvarstvu, za pletenje vreč, košar, pa tudi za povezovanje v vrtnarstvu in v vinogradništvu. Posebej značilna so ogrinjala iz lipovega lubja, ki so jih nekdaj kot “pelerine” uporabljali predvsem planšarji na planinah. Tovrstno ogrinjalo iz lipovega lubja še danes kot turistično atrakcijo uporabljajo planšarji v zaščiteni Preskarjevi pastirski bajti na Veliki Planini.
Najstarejša lipa na Slovenskem je Najevska lipa, ki velja za mater vseh slovenskih lip. Stara naj bi bila več kot 700 let, po nekaterih podatkih pa že več kot 770 let. Njen obseg na višini prsi je nekoč znašal kar 12,5 metra. Leta 1969 so izmerili obseg 11,24 m, kasneje pa je del oboda debla propadel in danes znaša “le” 10,70 m. Lipa je v sredi votla, na severni strani pa je gosto poraščena z mahovi in lišaji. Z južne strani je vhod v njeno notranjost. Visoka je 25,5 m. Izročilo pravi, da se je pri Najevnikovi kmetiji zaraslo skupaj dvanajst lip, zato je ta lipa tako velika in mogočna.
Lipo je mogoče najti v številnih slovenskih ljudskih ali narodnih pesmih ter mitih in legendah. V ljudskem verovanju ima značaj čarovnega drevesa, ki varuje pred strelo in drugimi nesrečami, pred čarovnijami, boleznimi in zlimi duhovi. Še zlasti je lipa pomembna v Lurnski legendi in v Legendi o Kralju Matjažu, v katerih simbolično pooseblja slovenski narod in našo zgodovino.
Lipa kot dejansko in simbolično orožje je znana tudi iz pripovedke Martin Krpan z Vrha. Cesarstvo in Dunaj je pred Turki rešil Martin Krpan, ki je za svoje orožje v boju z Brdavsom uporabil kij iz lipovega lesa, s katerim je prestregel Turkov udarec. Tudi v tej zgodbi je veliko simbolike, izredno pomembno mesto pa znova pripada lipi, ki tudi v tem primeru ponazarja ves slovenski narod. V času bojev s Turki so namreč predvsem slovenske dežele – Bezjaška Slovenija, Krajnska, Štajerska in Koroška nosile glavno breme obrambe cesarstva pred Turki tako v ljudskem kot v finančnem smislu.
Lipa je pomembno prisotna v legendi o Kralju Matjažu, ki pooseblja slovenski narod in našo zgodovino. Glasi se tako:
»Kralj Matjaž je poražen na bojnem polju kjer stoji lipa. Ostane mu le še toliko vojakov, da vsi skupaj najdejo prostor v senci te lipe. Z njimi se umakne v goro, ki zagrmi in jih zapre v votlino. Ko se bo Matjaževa brada devet krat ovila okrog kamnite mize se bo skupaj s svojimi zvestimi vojaki zbudil. To se bo zgodilo tedaj, ko bo na svetu največja stiska, prišle bodo vsakovrstne nadloge in draginja bo prekipela do viška. Slovenskih rodoljubov bo ostalo le še toliko, da se bodo razvrstili v senci ene lipe. Ko bo napočil Matjažev čas, bo na božični večer pred njegovo votlino zrasla lipa. Ozelenela bo in zacvetela tako sladko, da bo vso okolico napolnila s prijetno vonjavo. Cvetela pa bo samo eno uro, od polnoči, do ene, nato se bo posušila. Kralj Matjaž bo medtem potegnil svoj meč iz nožnice in zbudil svojo vojsko. Peljal bo svoje zveste vojake iz votline v boj zoper sovražnike slovenskega ljudstva. Duh lipovega cvetja bo krepil v boju utrujene vojščake in ranjence v hipu ozdravljal. Mlačen veter bo navdihnil ljudi, da se bodo pridružili Matjaževi vojski. Zbirališče bo pri košati lipi, odkoder bodo šli v boj za staro vero in pravico. Za orožje bodo prijeli vsi, mladi in stari. Poslednji boj se bo vodil na istem polju in pri isti lipi, kjer je bil Matjaž nekoč poražen. Matjažev boj, ki se je začel na božič, bo trajal do Sv. Jurija. Na Jurjevo pa bo Matjaž obesil na suho lipo svoj ščit in tedaj bo znova ozelenela. Pri kamniti mizi na polju pod lipo, ki ima sedem vrhov, bodo potem sklenili mir in ljudem bodo spet prišli nekdanji zlati časi, kakršne so poznali že pod kraljem Matjažem.
V legendi o Kralju Matjažu je polno simbolike, osrednji figuri pa sta seveda Kralj Matjaž in slovensko sveto drevo – lipa. Kralj Matjaž pooseblja slovenski narod, lipa pa korenine, h katerim se mora naš narod vrniti, če želi ne le preživeti, temveč živeti svobodno, srečno in zadovoljno. Hkrati predstavlja lipa središče vsega Matjaževega boja za odrešitev slovenskega naroda, kakor tudi drevo njegove zmage in dokončnega miru.
Lipe imajo pomembno vlogo tudi v Prerokbi o Lurnskem polju, ki se glasi:
Na zahodnem Koroškem, nekaj kilometrov severozahodno od Špitala ob Dravi najdemo vas Požarnica (Pusarniz). Vas je najbolj znana po t. i. Miru pri Požarnici iz leta 1460. Mir je bil sklenjen po bitki na bližnjem polju, ki je odločala o dediščini Celjskih knezov in se je končala s porazom Goriških grofov ter zmago Habsburžanov. Odločil jo je nekdanji vojskovodja Celjskih, Jan Vitovec, ki je prestopil na habsburško stran. Pod vasjo je veliko polje imenovano Lurnsko polje, danes večinoma obdelano in posajeno s koruzo. Na tem polju, le kakšna dva kilometra naprej, v smeri proti Lienzu in vzhodni Tirolski, stoji majhna cerkvica svete Marije Magdalene.
Ob vhodu v cerkev je na oglasni deski objavljeno izredno zanimivo besedilo v nemškem jeziku, ki se glasi: “Tukaj kjer stoji idilična cerkvica svete Magdalene, je bilo pred več kot tisoč dvesto leti naravno svetišče Slovencev. V njem so rasle tri lipe in slovenski kmetje iz okoliških višav so redno prihajali semkaj. Poroča se o bitki sredi 8. stoletja med slovenskimi staroverci in bavarskimi osvajalci. Zadnji med slovenskimi kmeti naj bi izgovoril naslednjo dvoumno prerokbo ali prekletstvo: “In ko bodo lipe tretjič zrasle, se bomo vrnili in se maščevali!”
Na polju ob cerkvici rastejo prav tri lipe in vse tri so precej mlade. Ker je lipa drevo, ki doseže častitljivo starost, je povsem mogoče, da so te lipe pognale prav tretjič. V bližini nekdanjega staroslovenskega svetišča in prizorišča velike bitke, se nahaja tudi t. i. Krvava kadunja (Blut molde), kamor je steklo toliko krvi padlih slovenskih bojevnikov, da je zemlja od nje še danes črna. Tam nekje blizu, je tudi zakopano orožje, ki ga je treba najti, kajti v novi vojni bo to orožje zmagovito in bo odločilo njen izid.
Prerokba o Lurnskem polju ali Lurnska legenda ima zagotovo zgodovinsko utemeljene korenine, saj opisuje t. i. tretji staroverski domorodni slovenski protikrščanski upor – kramolo. Zgodovinski viri nam poročajo, da je prva staroverska domorodna slovenska kramola zoper kristjane izbruhnila leta 767 po smrti škofa Modesta, naslednje leto druga in leta 770 tretja.
Karantanski knez Hotimir je umrl in nasledil naj bi ga knez Volkun – Valhun. Pred njegovim ustoličenjem je izbruhnil tretji, najhujši upor nezadovoljnih staroverskih Slovencev. Kramolniki so pregnali vse tuje misijonarje in požgali ter uničili krščanske cerkve v Karantaniji. Že pokristjanjeni Slovenci so takrat poklicali na pomoč kristjane Bavarce in leta 772 so s pomočjo bavarskega vojvode Tasila upor krvavo zatrli. Ključna bitka med staroverskimi domorodnimi Slovenci in krščanskimi osvajalci pod vojvodom Tasilom je očitno potekala prav na Lurnskem polju v bližini Teurnije, danes mesta Špital ob Dravi (Spittal am Drau).
Kot kaže, je Lurnska legenda še zmerom živa (glej oglasno desko v cerkvici Marije Magdalene na Lurnskem polju). Dobro so jo poznali še tisoč let po njenem nastanku, v 18. stoletju, v okolici bližnjega Miljskega jezera (Millstättersee), saj so uporni kmetje takrat iskali zmagovito orožje, o katerem govori legenda.
Čeprav se nanaša prav na naše prednike, Slovenci Lurnske legende skoraj ne poznamo, bolj znana pa je med danes sicer ponemčenim prebivalstvom na Koroškem. Usoda te slovenske legende dobro ponazarja, kako povsem napačen odnos do lastne zgodovine smo do danes gojili Slovenci, točneje, večina »slovenskih« zgodovinarjev. Prvi, ki je znova opozoril na izjemen pomen Lurnske legende za Slovence, je bil »oporečniški« zgodovinar, pokojni Vlado Habjan. Poudaril je, da je Lurnsko polje za slovenski narod vsaj toliko pomembno, kot je Kosovo polje za Srbe, le da se sami žal tega ne zavedamo dovolj.
Lurnska legenda je opisana v Keleminovih Bajkah in pripovedkah slovenskega ljudstva tako:
»Nedaleč od stare Teurnije proti Dravi stoji na Lurnskem polju kapela sv. Magdalene. Dalje gori so tri ponikve, imenovane Krvave krnice. Tukaj so baje Franki potolkli Slovence in razdrli žrtvenik njihovega malika. Umirajoči Mike, to je višji duhoven, je izgovoril sledeče maščevalne besede: »Kadar bodo lipe trikrat zrastle iz posvečenega zemljišča, bodo Slovenci poiskali tam zakopani dremelj (buzdovan, batog) in v krvavem boju bo žena v bližini stanujočega Partuša ubila z burkljami edinega pri življenju ostalega nemškega vojvoda. Vendar bodo Slovenci zmagali in zopet bo vstalo Borutovo kraljestvo.« – Lipe stoje še dandanašnji. Ko so se leta 1736 spuntali milstatski kmetje proti gosposki, so iskali dremelj (prav tako tudi v francoskih časih), a ga niso našli. Našel ga bo pa sin kmetice Partušice, ki ga bo rodila baš na Krstnikovo opolnoči. In tedaj bo tudi vstal kralj Matjaž iz gore.«
Z mogočnimi košatimi lipami je obkroženo še eno za Slovence pomembno simbolno mesto – Vojvodski prestol v Svatnah ali Gosposvetskem polju na Koroškem, ki je tesno povezano s slovitim slovenskim obredom Ustoličevanja.
Vse pravice pridržane!